Στην «Τέχνη του Φωτός» ο Νίκος Λυγερός
συνομιλεί με την Ιφιγένεια Γεωργιάδου.
συνομιλεί με την Ιφιγένεια Γεωργιάδου.
Ν. Λυγερός: Η Τεχνική είναι ένα ενδιάμεσο βήμα για να φτάσουμε σε αυτό που λέγεται ΤΕΧΝΗ. Αλλά η τέχνη όμως νομίζω ότι είναι απαραίτητο να δούμε ότι σβήνει την τεχνική. Δηλαδή ενώ δείχνει αυτό που βλέπουμε δεν δείχνει πως το κάνει…
Ιφιγένεια: Μπορούμε να δεχτούμε ότι η τεχνική έχει αυτοτέλεια;
Ν. Λυγερός: Βεβαίως, ας πούμε ότι ένα σφυρί παράγεται με τεχνικά μέσα…
Ιφιγένεια: Παράλληλα μπορούμε να δεχτούμε ότι η τέχνη δεν έχει αυτοτέλεια;
Ιφιγένεια: Αναφέρατε προηγουμένως για την τεχνική που οδηγεί στην τέχνη και γι΄ αυτό πέρασε από το μυαλό μου η ερώτηση που έκανα.
Ιφιγένεια: Μπορούμε να οδηγηθούμε …σε ένα ανώτερο επίπεδο και να μιλάμε για ταύτιση…
Σημείωση: Ο Αριστοτέλης είχε εισηγηθεί αυτή τη βασική αρχή που έμεινε γνωστή ως το "τόδε τι" τού Αριστοτέλους. Όταν δείξεις προς κάτι και το ταυτίσεις και πεις ότι:
αυτό είναι "αυτό" και όχι κάτι άλλο, τότε το γνωρίζεις.
Δηλαδή η γνώση έχει πάντοτε σχέση με κάποια ταύτιση.
Από τη στιγμή που χάνεται η ταυτότητα ενός αντικειμένου, χάνεται και η γνώση.
Εάν αυτό το τραπέζι δεν είναι αυτό το τραπέζι αλλά άλλο, τότε δεν το γνωρίζω.
Δεν μπορώ να το ταυτίσω, σημαίνει: "δεν μπορώ να το γνωρίσω".
Επομένως, η ταυτότητα ενός αντικειμένου ή όντος, είναι απαραίτητη προϋπόθεση
για τη γνώση.
Τώρα, πώς ταυτίζουμε τα διάφορα αντικείμενα;
(Αυτό έχει σχέση με τη γνωσιολογία της κάθε επιστήμης. http://www.oodegr.com/oode/dogmat1/doc_gn1.htm#eksi
Ιφιγένεια: Μιλάω για επινόηση…
Ιφιγένεια: Αυτό ίσως συσχετίζεται και με την αναφορά που έκανες προηγουμένως για τον χρόνο του χώρου, ότι μόνο έτσι μπορούμε να μιλάμε για τις εξισώσεις του φωτός.
Ν.Λυγερός: Ναι αλλά όχι μόνο του φωτός αλλά και τις γεωδαισιακές κινήσεις …για τον χωρόχρονο γενικότερα. Αυτό που θέλω είναι ότι το θέμα της ερμηνείας …και επανερχόμαστε στο θέμα του δημιουργού έχει ενδιαφέρον να αναλογιστούμε αν ο δημιουργός είναι παρατηρητής
Ιφιγένεια: Το παρατηρήσιμο ως οντότητα;
Ιφιγένεια: Εδώ μιλάμε για συνείδηση.
ΤΟ ΕΡΓΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΟΝ.
Ένα τοπικό όραμα των πραγμάτων δεν προσφέρει και πολλές προοπτικές.
Διότι έχει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του ορίζοντα.
Εφόσον δεν μπορεί να δει παραπέρα, θεωρεί ότι δεν υπάρχει παραπέρα.
Όμως στο επίπεδο της ανθρωπότητας, μόνο το παραπέρα έχει πραγματική σημασία.
Το να αποδεχτούμε ότι ανήκουμε σε ένα γραμμικό τμήμα του χρόνου
δεν επιτρέπει καμιά μανούβρα τακτικής και ακόμα λιγότερο στρατηγικής.
Ενώ η συνειδητοποίηση ότι ανήκουμε στην ανθρωπότητα
εξουδετερώνει το πρόβλημα του ορίζοντα.
Εργαζόμαστε σ’ ένα πλαίσιο που είναι προσβάσιμο μόνο για το έργο.
Και είναι με αυτή την έννοια που το έργο δημιουργεί το ον.
Το ον μετατρέπεται σε ανθρώπινο ον μέσω του έργου
που αποτελεί μία συμβολή για την ανθρωπότητα.
Εισερχόμαστε, λοιπόν, στο εξής νοητικό σχήμα:
μια τοπική κίνηση μπορεί να έχει ολικές επιπτώσεις.
Σύμφωνα με τη στρατιωτική στρατηγική
όπου μία κίνηση θεωρείται καλή,
όταν προκαλεί ενόχληση στον αντίπαλο,
όπως είπε ο σκακιστής Emanuel Lasker,
πρέπει αυτή τη φορά να επιλέξουμε τις κινήσεις
που έχουν επιπτώσεις στην ανθρωπότητα
εάν πραγματικά θέλουμε να γίνουμε άνθρωποι.
Ιφιγένεια: Δεν έχουμε την έννοια της ταυτότητας;
Ν.Λυγερός: Όχι… όχι….
Ο καλλιτέχνης μέσω της τέχνης κάνει το ΠΡΕΠΟΝ.
Ο Ιησούς Χριστός αυτό που έκανε δεν ήταν παραγγελία;
Ήταν μόνο παραγγελία...ήταν το ΠΡΕΠΟΝ...
Δεν πρέπει να υπάρχει ΠΡΕΠΕΙ ...αλλά
μετά το έργο υπάρχει το ΠΡΕΠΟΝ...
Και το ΠΡΕΠΟΝ το δίνει η ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ.
Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα:
«Η τέχνη του φωτός» 05/06/2014
«Η τέχνη του φωτός» 05/06/2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.