Με αυτό το νόημα ο θεϊκός Βαρθολομαίος λέει ότι η θεολογία είναι απέραντη και ελάχιστη και το Ευαγγέλιο είναι πλατύ και μεγάλο αλλά και σύντομο.
Είχε νομίζω με τρόπο υπερφυσικό εννοήσει ότι η αγαθή αιτία των όλων και πολλούς λόγους χρειάζεται να διατυπωθεί και ταυτόχρονα λίγους ή καθόλου, αφού μήτε λόγο έχει μήτε νόηση.
Επειδή με τρόπο υπερφυσικό υπερβαίνει τα πάντα και φανερώνεται καθαρά και χωρίς περικάλυμμα σ' εκείνους που μόνο δρασκελίζουν όλα τα ακάθαρτα και τα καθαρά και υπερβαίνουν κάθε ανέβασμα όλων των αγίων ακροτήτων που αφήνουν πίσω τους, όλα τα θεϊκά φώτα και τους ουράνιους ήχους και λόγους και εισδύουν μέσα στον γνόφο όπου στα αλήθεια βρίσκεται όπως λένε τα λόγια ο πάντων επέκεινα.
Τα θεϊκότατα και κορυφαία από όσα φαίνονται και νοούνται είναι μερικοί υποθετικοί λόγοι από όσους αποδίδονται σε αυτόν που ξεπερνά τα πάντα.
Με αυτούς δείχνεται η πάνω από κάθε επίνοια παρουσία του που επιβαίνει στις νοητές κορυφές των πανάγιων τόπων Του.
Και τότε αποσχετίζεται και από εκείνα που βλέπονται και από αυτούς που βλέπουν και εισδύει στο πραγματικά μυστικό, στο γνόφο της αγνωσίας, εκεί αποκλείοντας όλες τις γνωστικές λειτουργίες εισέρχεται στο ολότελα ανέγγιχτο και αόρατο, επειδή παραδίνεται ολόκληρος στον πέρα από όλα και δεν είναι κανενός ούτε του εαυτού του ούτε του άλλου και με το σταμάτημα της λειτουργίας της γνώσης, ενώνεται πνευματικά με τον ολότελα άγνωστο και τον γνωρίζει πάνω από την νοητή λειτουργία και το μηδέν γινώσκει υπέρ νούν γινώσκων.
ΔΕΙΤΕ: Δνόφος Αγνωσίας: ο γνόφος πέραν του φωτός
Από το βιβλίο: Περί μυστικής θεολογίας -
Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης (1316-1388)
Εκδόσεις Αρμός, Φεβ 2002, Αρ. σελ. 108
Μετάφραση, Επιμέλεια Σωτήρης Γουνελάς
«Η Μυστική Θεολογία» του Διονυσίου του Αρεοπαγίτου είναι ένα έργο που εισάγει στο χώρο της σιωπής, που σκοπεύει το ανείπωτο. Ο λόγος του δεν είναι «φιλοσοφικός» με τη σημερινή, τρέχουσα σημασία της λέξης, γιατί αφετηρία του έχει τον «φόβον» εκείνον που είναι η βασιλική προς την «σοφία» οδός. Η παρουσία αυτού του «φόβου» είναι άρρηκτα συναρτημένη με αυτό που οι καιροί μας ασταμάτητα και μεθοδικά αποδιώχνουν: την επίγνωση του μυστηρίου. Και χωρίς την επίγνωση του μυστηρίου, ή, έστω την υποψία για τα όρια της ανθρώπινης λογικής, ο λόγος αυτού του έργου δύσκολα γίνεται βατός.
*Ο Άγιος Ιερομάρτυρας Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης, είναι ο πολιούχος άγιος των Αθηνών. Η μνήμη του εορτάζεται στις 3 Οκτωβρίου. Είναι προστάτης των Δικαστικών και του Δικαστικού Σώματος. Γεννήθηκε στην Αθήνα το ένατο έτος μετά από την γέννηση του Χριστού. Διετέλεσε μέλος του Ανώτατου Δικαστηρίου του Αρείου Πάγου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.