2 Αυγ 2014

Η καινοτομία του Ελ Γκρέκο στην εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου

εικ. Δομίνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco) «Η Κοίμηση της Θεοτόκου» 
Χρονολόγηση: περίπου 1567 Υλικό: τέμπερα σε ξύλο. 
Διαστάσεις: 61,4x45 εκ. Εκκλησία της Κοίμησης της Παναγίας 
των Ψαριανών, Ερμούπολη, Σύρος

Οι χρυσοφόρες υπάρξεις των ασωμάτων αγγέλων
Ιφιγένεια Γεωργιάδου

Η Σύρος έχει το προνόμιο να φυλάσσει στο πνευματικό Αρτοφόριο του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου «των Ψαριανών» από το 1850 περίπου, έναν πολύτιμο μαργαρίτη ύψιστης εθνικής και θρησκευτικής αξίας, την εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

Η εξαιρετική σύλληψη του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, οι χρυσοφόρες υπάρξεις των ασωμάτων αγγέλων ως υψοποιόν στήριγμα της καθέδρας της Παναγία Θεοτόκου χρόνος απροσδιόριστος όπου η Κοίμηση του σώματος εναποθέτει στα στοργικά χέρια του Κυρίου την ψυχή εις αιώνια ζωογονία με την μετάσταση!!!


FACEBOOK
● Σοφία Ντρέκου από Νίκος Λυγερός Λόγοι 15 Αυγούστου 2014
Η καινοτομία του El Greco είναι τόσο σημαντική που αποτελεί παράδειγμα αναγνωρισιμότητας σε παγκόσμιο επίπεδο. (Η καινοτομία του El Greco)

● ιφιγένεια γεωργιάδου: Η εξαιρετική σύλληψη του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, οι χρυσοφόρες υπάρξεις των ασωμάτων αγγέλων ως υψοποιόν στήριγμα της καθέδρας της Παναγίας Θεοτόκου χρόνος απροσδιόριστος όπου η Κοίμηση του σώματος εναποθέτει στα στοργικά χέρια του Κυρίου την ψυχή εις αιώνια ζωογονία με την μετάσταση!!! Η Σύρος έχει το προνόμιο να φυλάσσει στο πνευματικό Αρτοφόριο του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου «των Ψαριανών» από το 1850 περίπου, έναν πολύτιμο μαργαρίτη ύψιστης εθνικής και θρησκευτικής αξίας, την εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. 16 Αυγούστου 2014 στις 1:08 μ.μ.

● Σοφία Ντρέκου » ‎ιφιγένεια γεωργιάδου 15 Αυγούστου 2015
. ✟ . Ιφιγένειά μου, Χρόνια Πολλά... . ✟ .
Η Παναγία μας να σου δίνει δύναμη και Υγεία!
ιφιγένεια γεωργιάδου: Σοφία κάθε χαρά και ευτυχία εύχομαι... Η κοίμηση της Θεοτόκου ...και η Ελλάδα θρηνεί προδομένη... 15 Αυγούστου 2015 στις 7:18 π.μ.

Θεολογία, Επιστήμη, Λογοτεχνία 15 Αυγούστου 2015
ιφιγένεια γεωργιάδου: Κοίμηση της Θεοτόκου η Ελλάδα θρηνεί ...ταπεινωμένη προδομένη απογυμνωμένη ...πικραμένη...επιζητεί το μέγα Σου έλεος. 15 Αυγούστου 2015 στις 7:09 π.μ.

Η καινοτομία του Ελ Γκρέκο στην εικόνα 
της Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Οι πίνακες του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου είχαν θεματικές παρμένες κυρίως από τη χριστιανική παράδοση. Δύο ήταν κυρίως οι γυναικείες μορφές που εμφανίζονταν στα έργα του καλλιτέχνη, η Παναγία και η Μαρία η Μαγδαληνή. Η απεικόνιση των μορφών αυτών δεν ήταν κάθε φορά η ίδια αλλά εξελίσσονταν ανάλογα με τις επιρροές του Γκρέκο και την εξέλιξη και ωρίμανσή του ως καλλιτέχνη κατά τη διάρκεια της ζωής του. Οι επιρροές του Γκρέκο ήταν πολλές αν αναλογιστεί κανείς την εποχή που ζει, τα διαφορετικά καλλιτεχνικά ρεύματα που συνυπάρχουν (Μανιερισμός, Μπαρόκ, Ροκοκό), τα μέρη που έζησε (Κρήτη- Ιταλία-Ισπανία) καθώς και τους καλλιτέχνες με τους οποίους ήρθε σε επαφή (Μιχαήλ Άγγελος, Τιτσιάνο).

Πρώτο αντιπροσωπευτικό έργο της νεανικής καλλιτεχνικής περιόδου του Γκρέκο, που αποτελεί και το παλαιότερο χρονολογικά έργο που διασώζεται, είναι η εικόνα της Κοιμήσεως Της Θεοτόκου (Ερμούπολη Σύρου). Η καινοτομία που παρουσιάζει ο Γκρέκο δεν έγκειται στη θεματική της εικόνας, αφού αποτελεί κλασική θεματική της «Κρητικής Σχολής» παρμένη από τα απόκρυφα ευαγγέλια[1] αλλά στο συνδυασμό πολλών αναγεννησιακών και παλαιολόγειων στοιχείων με το κλασικό. Η εικόνα της Παναγίας εδώ χαρακτηρίζεται από γλυκύτητα, κίνηση και χάρη ενώ οι άλλες γυναικείες μορφές θρηνούν, όλες αποτυπωμένες κατά τα βυζαντινά πρότυπα[2].

[1] Rosa Giorgi, El Greco, επιμ. Κατερίνα Πρεβόλη, Ημερησία, 2006, σ. 16. [2] Α. Χ. Μπιτσάνη, Οι Γυναίκες Του Γκρέκο-Πάθος, Κάλλος, Αρετή Στο Έργο Του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2004, σ. 297. www.diakonima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.