10 Ιουν 2015

Εκπαιδευτική επανάσταση στη Φιλανδία - Ένα δημόσιο και συνηθισμένο σχολείο


Ένα δημόσιο και συνηθισμένο σχολείο στη Φιλανδία

Εκπαιδευτική επανάσταση στη Φιλανδία! Καταργούνται τα κλασσικά μαθήματα στο σχολείο. Στη θέση τους μπαίνει η διδασκαλία διαθεματικών «φαινομένων», που απαιτούν συνδυαστικές γνώσεις και συνδέονται άμεσα με την καθημερινότητα των παιδιών.

Χώρα – πρότυπο στον χώρο της εκπαίδευσης παγκοσμίως, με μαθητές «σαΐνια» που παραδοσιακά διαπρέπουν στους διεθνής διαγωνισμούς, η Φινλανδία προετοιμάζει το έδαφος για μια πραγματικά ριζοσπαστική μεταρρύθμιση που θα αλλάξει συθέμελα το πρόγραμμα, τον τρόπο αλλά και την ίδια την ουσία της διδασκαλίας στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Τα παραδοσιακά μαθήματα – γνωστικά αντικείμενα (όπως είναι για παράδειγμα τα Μαθηματικά, η Ιστορία, η Γεωγραφία, οι ξένες γλώσσες κλπ.) παραμερίζονται, και στη θέση τους μπαίνει η διδασκαλία διαθεματικών (cross-subject) «φαινομένων» που απαιτούν συνδυαστικές γνώσεις και συνδέονται πιο άμεσα με την καθημερινότητα των παιδιών.

Για παράδειγμα, οι λίγο πιο μεγάλοι σε ηλικία μαθητές θα μπορούν να διδάσκονται το «φαινόμενο» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο ενός μαθήματος που θα περιλαμβάνει γνώσεις ευρωπαϊκής Ιστορίας, γνώσεις Γεωγραφίας, γνώσεις ξένων γλωσσών αλλά και οικονομικών (για τους πιο προχωρημένους).

Παιδιά πιο μικρά σε ηλικία από την άλλη, θα μπορούν να συμμετέχουν σε «φαινόμενα» όπως είναι οι «υπηρεσίες καφετέριας», στο πλαίσιο των οποίων θα καλούνται να λειτουργούν ως «υπάλληλοι» και να «ακονίζουν» τις δεξιότητές τους στα Μαθηματικά, στην επικοινωνία με τους άλλους, στις ξένες γλώσσες (αν το σενάριο προβλέπει την εξυπηρέτηση ενός πελάτη από το εξωτερικό) κ.α.

Όλα αυτά βέβαια προϋποθέτουν παράλληλα σημαντικές αλλαγές και στον τρόπο διάρθρωσης της αίθουσας διδασκαλίας, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για τη δημιουργία ολιγάριθμων τμημάτων με μαθητές που δεν θα κάθονται πια σε θρανία αλλά μπροστά στον δάσκαλο – καθηγητή που θα αλληλεπιδρούν μαζί του και μεταξύ τους, με στόχο την επίλυση ενός προβλήματος ή τη λύση ενός γρίφου.

Σχολεία στο Ελσίνκι έχουν ήδη εισαγάγει δοκιμαστικά στο πρόγραμμά τους τη διδασκαλία διαθεματικών «φαινομένων» στα οποία αφιερώνουν ορισμένες χρονικές περιόδους μία ή δύο φορές σε κάθε σχολικό έτος. Πηγή: ΕΘΝΟΣ

Μια μέρα σε ένα σχολείο της Φινλανδίας - A day at a Finnish school


Συχνά ακούγεται πως το Φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι από τα καλύτερα του κόσμου. Τι είναι όμως αυτό που το κάνει ξεχωριστό; Πόσο διαφέρει από το δικό μας; Τι μαθήματα διδάσκονται; Δίνει ευκαιρίες στους εκπαιδευτικούς να καινοτομήσουν; Τι μέσα έχουν στη διάθεση τους; Ποιος ο ρόλος των μαθητών;

Με τα ερωτήματα αυτά ίσως να έχετε έρθει αντιμέτωποι πολλές φορές. Είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ τη Φινλανδία στα πλαίσια του προγράμματος ενδουπηρεσιακής κατάρτισης Comenius. Ήταν μια όμορφη εμπειρία, που μου έδωσε την ευκαιρία να δω από κοντά τον τρόπο λειτουργίας των σχολείων εκεί. Αυτή την εμπειρία θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας με το βίντεο που ακολουθεί. Το σχολείο που θα δείτε είναι το Juvanpuiston Koulu στην περιοχή Espoo, σε απόσταση αναπνοής από το Ελσίνκι. Είναι ένα δημόσιο και συνηθισμένο σχολείο. Δείτε και το βίντεο για το πρώτο σκαλοπάτι της εκπ/σης στη Φινλανδία, τους παιδικούς σταθμούς Οι παιδικοί σταθμοί στη Φινλανδία - A nursery school in Finland


Το σχολείο που θα δείτε είναι το Juvanpuiston Koulu
στην περιοχή Espoo, σε απόσταση αναπνοής από το Ελσίνκι.
Είναι ένα δημόσιο και συνηθισμένο σχολείο.

Το Φινλανδικό Εκπαιδευτικό Σύστημα, ένα από τα καλύτερα του κόσμου!

Τα χαρακτηριστικά του, παρουσιάστηκαν στην Κω από τον Πρέσβη της Φινλανδίας στην Ελλάδα Μ. Κυπραίου, έπαρχος Κω: «Βρίσκονται, τουλάχιστον 50 χρόνια μπροστά από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα»

Το Φινλανδικό Εκπαιδευτικό Σύστημα παρουσίασε στην Κω ο πρέσβης της χώρας στην Ελλάδα κ. Erkki Huittinen, το οποίο θεωρείται διεθνώς ένα από τα καλύτερα αν όχι το καλύτερο σύστημα. Μπροστά σε καθηγητές και φορείς από όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης του νησιού, εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και πολλούς απλούς πολίτες, ο κος Πρέσβης παρουσίασε μία κατάσταση τουλάχιστον 50 χρόνια μπροστά από την αντίστοιχη ελληνική, όπως παρατήρησε και η Έπαρχος Κω-Νισύρου κα Μαίρη Κυπραίου.

«Το κάθε εκπαιδευτικό σύστημα είναι αποτέλεσμα της αντίστοιχης κοινωνίας»

Με αυτήν την έκφραση άρχισε την παρουσίασή του ο κος Πρέσβης, θέλοντας να ξεκαθαρίσει πως δεν γίνεται η Ελλάδα να αντιγράψει πιστά το Φινλανδικό σύστημα και να έχει αποτελέσματα, αφού είναι δύο αρκετά διαφορετικές κοινωνίες.

Όπως είπε ο ίδιος στη συνέχεια, η αποτελεσματικότητα του Φινλανδικού συστήματος βασίζετε πάνω σε πολλούς παράγοντες και προήλθε από την πολιτική σταθερότητα που γνωρίζει η χώρα τα τελευταία 40 χρόνια.

Τρεις κύριοι παράγοντες επιτυχίας

Κοιτώντας κάποιος το Φινλανδικό σύστημα, μπορεί να καταλήξει σε τρείς κύριους παράγοντες που εξηγούν την επιτυχία της χώρας στον τομέα της εκπαίδευσης. Καταρχήν, υπάρχουν διδάσκοντες υψηλού επιπέδου όπου το μεγαλύτερο ποσοστό τους έχει και μεταπτυχιακές σπουδές. Επίσης, υπάρχει αντιπροσωπεία λήψης αποφάσεων σε κάθε σχολείο ανάμεσα στους διδάσκοντες και τρίτον, όλα τα σχολεία της χώρας βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο παρέχοντας πλήρη δωρεάν εκπαίδευση σε όλους, ανεξαρτήτως γλώσσας, φυλής κτλ.

Σημαντικές αρχές βασικής εκπαίδευσης

Μεγάλο βάρος δίνεται στην Φινλανδία στην βασική-υποχρεωτική εκπαίδευση, η οποία και διέπεται από συγκεκριμένες αρχές:

1. Ατομική στήριξη για την εκμάθηση και ευημερία των μαθητών – προσπάθεια ελαχιστοποίησης χαμηλών επιδόσεων. Οι μαθητές δεν χωρίζονται ανά «ικανότητα» άλλα διαλέγουν μόνοι τους το επίπεδο κάθε μαθήματος που θα παρακολουθήσουν ξεχωριστά.

2. Αναπτυξιακή αξιολόγηση και εκτίμηση των μαθητών – όχι εθνικές εξετάσεις, όχι λίστες κατάταξης, όχι επιθεωρήσεις.

3. Κρατική υποστήριξη σε σχολεία των λιγότερο ανεπτυγμένων περιοχών

4. Άρτια καταρτισμένοι ειδικοί – όλοι οι εκπαιδευτικοί έχουν masters

5. Κοινωνικό εποικοδομητική μορφωτική αντίληψη – η ενεργή συμμετοχή του μαθητή είναι σημαντική

6. Τακτική ανανέωση της ύλης

7. Υποστηρικτική και ελαστική διοίκηση – τοπική εφαρμογή από τους δήμους

8. Διαδραστικότητα – συνεργασία σε όλα τα επίπεδα

Αποκέντρωση των λειτουργιών της Εκπαίδευσης

Μία από τις σημαντικότερες διαφορές με την Ελλάδα, είναι η αποκέντρωση των λειτουργιών της εκπαίδευσης από την κεντρική εξουσία στις τοπικές αυτοδιοικήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Υπουργείο Παιδείας ασχολείται μόνο με τον γενικό καθορισμό της στρατηγικής και με την έρευνα στα επιστημονικά πεδία. Το Φινλανδικό Εθνικό Συμβούλιο για την Παιδεία είναι αυτό που καθορίζει την ύλη, που συντονίζει την επαγγελματική ανάπτυξη των ειδικών και την εκπαιδευτική υποστήριξη. Ο κάθε δήμος έχει επιτροπή παιδεία με ουσιαστικές δυνατότητές και έχει την ευθύνη των εκπαιδευτικών υπηρεσιών ενώ για την διδασκαλία (μέθοδοι, ιδιαιτερότητες) είναι υπεύθυνα τα ίδια τα σχολεία.

Τα 5 «Σ» της φινλανδικής κοινωνίας που ευθύνονται για το Εκπαιδευτικό Σύστημα

Όπως αναφέραμε παραπάνω, το κάθε εκπαιδευτικό σύστημα είναι αποτέλεσμα της κοινωνίας κάθε χώρας και στην Φινλανδία ο χαρακτήρας της κοινωνίας συνοψίζεται σε 5 χαρακτηριστικά:

1. Σιγουριά για τους Κρατικούς θεσμούς

2. Συνασπισμός κυβερνήσεων που εξασφαλίζει την συνέχεια στην πολιτική

3. Συναίνεση στους Εθνικούς στόχους

4. Συμβιβασμός που επιδιώκεται και επιτυγχάνεται ανάμεσα στους κοινωνικούς εταίρους

5. Συνεργασία μεταξύ των μερών σε όλους τους τομείς

Πηγή: Εφημερίδα Σταθμός


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.